Μετρό Θεσ/νίκης, χρονολόγιο

Το δεύτερο εξάμηνο του 2024 θα είναι σε λειτουργία το μετρό Θεσσαλονίκης, είπε απαντώντας σε σχετική ερώτηση της Voria, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στην καθιερωμένη συνέντευξη τύπου κατά την 87η ΔΕΘ. 
Είπε ότι ήθελε να αρχίσει η εμπορική λειτουργία του στο πρώτο εξάμηνο του 2024, όμως αυτό πλέον βγαίνει από τη σκέψη όλων, διότι, όπως τόνισε «απαιτείται περισσότερος χρόνος για να γίνει η δοκιμαστική λειτουργία».

Από τα περίπου 300 εκατομμύρια ευρώ που μέχρι σήμερα κόστισαν οι αποζημιώσεις (χοντρικά 200 πριν από το 2016, τα τελευταία 45,2 και άλλα 50-60(;) περίπου από τη σημερινή κυβέρνηση), μόνο όσα αναφέρονται στην Αγ. Σοφίας για την περίοδο 2017-2018 οφείλονται σε καθυστερήσεις για καθαρή διαχείριση αρχαίων

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών είπε το έργο βρίσκεται στην τελική του φάση και πως το μετρό θα παραδοθεί προς χρήση στο τέλος του 2023

Το ίδιο το Δ.Σ. της «Αττικό Μετρό» άναψε το «πράσινο φως» και για τις καθυστερήσεις και για τις αποζημιώσεις του αναδόχου ● Από τις 12 Οκτωβρίου 2020 έδωσε «άφεση αμαρτιών» στον εργολάβο, ώστε εν συνεχεία αυτός να καταθέσει διαδοχικά αιτήματα αποζημιώσεων, τα οποία επίσης γίνονται δεκτά και καταβάλλονται από την «Α.Μ.», δηλαδή τον Έλληνα φορολογούμενο ● Φωτογραφίες-σοκ από την καταστροφική διαδικασία απόσπασης που συνεχίζεται εδώ και έξι μήνες

Στο έγγραφο των 183 σελίδων, με το οποίο χρεώνει στο Δημόσιο ακόμη και το πλύσιμο των αυτοκινήτων της ή τη φύλαξη όλων των σταθμών, η Ακτωρ αναφέρεται σε προηγούμενες αιτήσεις αποζημιώσεων τις οποίες η Αττικό Μετρό έχει δεχθεί (;), ξεκαθαρίζει ότι δεν ευθύνεται για τις καθυστερήσεις αλλά και πως η Α.Μ. «συνομολογεί ότι ο ανασχεδιασμός του σταθμού “Βενιζέλου” προκάλεσε και εξακολουθεί να προκαλεί καθυστέρηση στο χρονοδιάγραμμα του έργου», οπότε «η αποζημίωση επεκτείνεται έως το χρονικό σημείο έναρξης των εργασιών»

Για τα τέλη του 2023 προσδιόρισε τη λειτουργία της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης σε χθεσινή του τοποθέτηση ο πρόεδρος της ΑΚΤΩΡ, Χρήστος Παναγιωτόπουλος. Αναφερόμενος στο θέμα, σημείωσε ότι το πέρας του έργου τοποθετείται στις 31 Δεκεμβρίου 2023.
Μάλιστα τόνισε ότι σε αυτό το χρονοδιάγραμμα περιλαμβάνεται και η λειτουργία του σταθμού ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ. Βέβαια, σημείωσε πως το συγκεκριμένο πλάνο ισχύει μέχρι σήμερα, καθώς όπως είναι φυσικό δεν γνωρίζουμε αν υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις σε σχέση με τον συγκεκριμένο σταθμό

Γ Μυλόπουλος:«Η επανατοποθέτηση της συγκεκριμένης πλατείας στο σταθμό Αγίας Σοφίας δεν είναι επιλογή της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Την ανάγκη φιλοτιμία ποιούμενοι, παρουσιάζουν σήμερα μια έτσι κι αλλιώς υποχρεωτική επανατοποθέτηση που αποφασίστηκε το 2017, ως δήθεν δική τους επιλογή. Η απόφαση του ΚΑΣ του 2017 προέβλεπε την επανατοποθέτηση της πλατείας στη θέση όπου βρέθηκε και όχι στην επιφάνεια του εδάφους που, για λόγους επικοινωνιακούς, φαίνεται να την τοποθετούν τώρα» 

Οταν η πανδημία καλπάζει, η χώρα κυριολεκτικά καίγεται και το διεθνές σκηνικό σκοτεινιάζει, μπορεί κανείς να ζητάει από τον πρωθυπουργό να επανεξετάσει ένα ζήτημα που θεωρείται κλεισμένο, όπως η απόσπαση των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη; Ναι, όταν το ζήτημα αφορά αρχαιότητες μοναδικής σημασίας και την πολιτιστική ανάπτυξη της πόλης και όταν η αναξιοπιστία της υπουργού, της οποίας την εισήγηση ακολούθησε, είναι ολοφάνερη

Στη διμηνιαία (Ιουνίου-Ιουλίου) ψηφιακή επιθεώρηση του ICOMOS δημοσιεύτηκαν τα «Heritage Alerts» του 2020 περιλαμβάνουν περιπτώσεις που έγιναν αντιληπτές μέχρι και τις 19 Φεβρουαρίου του 2021. Ποιο μνημείο αναφέρεται ως πρώτο διεθνές SOS με τη σφραγίδα του ICOMOS; Οι αρχαιότητες του σταθμού «Βενιζέλος» στη Θεσσαλονίκη

Για την ανοιχτή επιστολή προς τον Κυριάκο Μητσοτάκη επιστημόνων από όλο τον κόσμο:
«Τον “εκλιπαρούν” να διασφαλίσει τον σεβασμό της ελληνικής και ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά και να λάβει υπόψη το τουριστικό δυναμικό που θα αντιπροσώπευε η διατήρηση των ευρημάτων επιτόπου», αναφέρει ο αρθρογράφος και καταλήγει: «Μια ματιά στην ιστορία της Θεσσαλονίκης είναι πράγματι αρκετή για να πείσει για τη σημασία αυτής της ανακάλυψης. Η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη στην Ελλάδα, που επλήγη από μια ιδιαίτερα καταστροφική πυρκαγιά το 1917, λόγω αυτών των κατασκευαστικών έργων του μετρό ανακάλυψε ξανά, κατά τύχη, ολόκληρο μέρος της ιστορίας της. Πρέπει να το στερηθεί για πάντα;»

Με αυτή τη λύση η κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου θα ξεκινήσει, στην καλύτερη περίπτωση, αφού ολοκληρωθούν οι παραπάνω εργασίες, δηλαδή εντός του 2023, και δεν θα ολοκληρωθεί πριν το 2024. Με την 12μηνη δοκιμαστική λειτουργία των συρμών σε όλους τους σταθμούς, η παράδοση όλης της βασικής γραμμής του Μετρό μετακινείται το 2025

Ειδικότερα για την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου του Μετρό οι δυο στους τρεις πολίτες απαντούν πως επιθυμούν κατασκευή του σταθμού με διατήρηση των αρχαιοτήτων στη θέση τους (in situ), ενώ ένας στους τρεις επιλέγει την λύση της απόσπασης των αρχαιοτήτων και της επανατοποθέτησής τους μετά την κατασκευή του σταθμού. Σημειώνεται πως την περίοδο διεξαγωγής της έρευνας το ΣτΕ είχε «ανάψει το πράσινο φως» σε ό,τι αφορά την απόσπαση και την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, ωστόσο η απόφαση δεν είχε καθαρογραφεί

18/07/21 Το ιστορικό του σταθμού Α Σοφία
Το ερώτημα είναι ενα: γιατί δεν έγινε τίποτα στον σταθμό «Αγία Σοφία» από το 2019 μέχρι σήμερα, ενώ υπήρχαν ΟΛΕΣ οι σχετικές αποφάσεις και ήδη έχει κατασκευαστεί το κέλυφος του σταθμού μετά την απόσπαση του δρόμου που βρέθηκε εντός του;

Η γνώμη των μελών του ΚΑΣ, που στην πλειοψηφία τους είναι υπάλληλοι του Υπουργείου και εξαρτώνται για την εξέλιξη της σταδιοδρομίας τους από τον εκάστοτε Υπουργό, δεν μπορεί να είναι ανεξάρτητη. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν μέλη του ΚΑΣ που διαμορφώνουν την άποψή τους ανεξάρτητα από κυβερνητικές πιέσεις. Αλλά το γεγονός ότι μέσα σε λίγα χρόνια το ΚΑΣ πήρε τρεις εντελώς διαφορετικές αποφάσεις για το ίδιο ακριβώς θέμα μιλάει από μόνο του. Αυτό που άλλαξε τρεις φορές δεν είναι τα δεδομένα, αλλά η σύνθεση του ΚΑΣ

Τα νεότερα δεδομένα προέκυψαν από την απάντηση της Λίνας Μενδώνη σε κοινοβουλευτική ερώτηση του βουλευτή Χ. Καστανίδη (την Δευτέρα 7/6/2021). Η υπουργός Πολιτισμού, μεταξύ άλλων ανέφερε κάτι που ως τώρα δεν έχει ειπωθεί στη δημόσια συζήτηση: «Σε περίπτωση μη ολοκλήρωσης του έργου το αργότερο μέχρι τον Μάρτιο του 2025 ελλοχεύει ο κίνδυνος επιστροφής του συνόλου των χρημάτων που θα έχει εισπράξει η χώρα έως τον Δεκέμβριο 2023»

Τζον Χάλντον, πρόεδρος της Διεθνούς Ενωσης Βυζαντινών Σπουδών, ομότιμος καθηγητής Βυζαντινής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Princeton: «Τα μακροπρόθεσμα οφέλη για την επιστήμη, την ένταξη του μνημείου στον αρχαιολογικό ιστό της Θεσσαλονίκης, για την τουριστική βιομηχανία και το σχετικό εισόδημα που εισρέει, υπερτερούν απολύτως των βραχυπρόθεσμων απωλειών. Οι μελλοντικές γενιές δεν θα αντιμετωπίσουν την τρέχουσα κυβερνητική απόφαση με ευγενική ματιά»

Ως Ελληνες της διασποράς, φιλέλληνες και μελετητές του αρχαίου και βυζαντινού πολιτισμού, εκφράζουμε την απογοήτευσή μας για τις πρόσφατες εξελίξεις που θέτουν σε κίνδυνο τα σημαντικά ευρήματα της υστερορωμαϊκής και βυζαντινής Θεσσαλονίκης, τα οποία ήρθαν στο φως κατά την κατασκευή του μετρό της πόλης

Το χρονικό περιθώριο που έχει η Αττικό Μετρό για την ολοκλήρωση του έργου είναι μέχρι τον Δεκέμβριο του 2023, στόχος ο οποίος κρίνεται εφικτός

Με μόλις μία ψήφο διαφορά, 13 έναντι 12, το δικαστήριο -για πρώτη φορά, απέναντι στα αρχαιολογικά δεδομένα, την γνώμη της ελληνικής αρχαιολογικής κοινότητας, τις απεγνωσμένες εκκλήσεις της διεθνούς αρχαιολογικής κοινότητας και τις συγκινητικές κινητοποιήσεις των πολιτών της Θεσσαλονίκης, αλλά και κόντρα ακόμη και στην μέχρι τώρα ιστορία του με αποφάσεις προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς-, αποφάσισε να δώσει την έγκρισή του για την ανυπολόγιστη καταστροφή του μοναδικού παγκοσμίως ιστορικού αποτυπώματος που εντοπίστηκε στη διασταύρωση των οδών Βενιζέλου και Εγνατίας. Η πρόεδρος του ΣτΕ διορίζεται επικεφαλής νέας Ανεξ Αρχής

Στόχος παραμένει η έναρξη των δοκιμαστικών δρομολογίων των συρμών τον Σεπτέμβριο. Σε αυτό το χρονικό σημείο θα ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση για την λειτουργία της βασικής γραμμής καθώς απαιτούνται περίπου 18 μήνες εξαντλητικών δοκιμών για να πιστοποιηθεί η λειτουργική ικανότητα του συστήματος. Αυτό δεν αφορά μόνο τους συρμούς αλλά και τη λειτουργία της σηματοδότησης, των θυρών επί των αποβαθρών και των υπόλοιπων Η/Μ συστημάτων

Το ICOMOS ζητεί από την Ελληνική Κυβέρνηση να μην προχωρήσει στην υλοποίηση του παρόντος σχεδίου που προβλέπει την απόσπαση των αρχαιοτήτων, δεδομένου ότι πρόκειται για ένα μνημειακό σύνολο που αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της ιστορίας της πόλης της Θεσσαλονίκης και της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς

Με ψήφισμα που υιοθέτησε με συντριπτική πλειοψηφία (επί 691 ψήφων, 621 υπέρ, 58 αποχές, 4 κατά), το διεθνές ICOMOS καλεί την ελληνική κυβέρνηση να μην προχωρήσει στην απόσπαση του μνημειακού αυτού συνόλου, που αποτελεί – όπως υπογραμμίζει –αναπόσπαστο μέρος της ιστορίας της πόλης αλλά και τμήμα της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς

Η τεχνική γνωμάτευση του κ. Καββαδά τεκμηριώνει με τον πιο επιστημονικό τρόπο ότι μπορούμε να έχουμε τον σταθμό Βενιζέλου χωρίς τη μετακίνηση των αρχαιοτήτων και με την επιλογή αυτή να διασώσουμε ένα μοναδικό αρχαιολογικό σύνολο με τεράστιο όφελος για τη Θεσσαλονίκη και την επιστήμη.
* Η κ. Κλεοπάτρα Θεολογίδου είναι αρχιτέκτων μηχανικός, με εξειδίκευση και μακρά εμπειρία στις αποκαταστάσεις μνημείων, πρόεδρος της Δ.Ε. του Παραρτήματος Θεσσαλονίκης και αντιπρόεδρος του Δ.Σ. της ΕΛΛΕΤ

Στο Μοναστηράκι χρησιμοποιήθηκαν σωλήνες διαμέτρου 1200 χιλιοστών σε τοξωτή μορφή για να γεφυρώσουν μία απόσταση 120 μέτρων, ενώ στο σταθμό Βενιζέλου χρειάζονται σωλήνες διαμέτρου 812 χιλιοστών σε επίπεδη μορφή για να γεφυρώσουν απόσταση 66 μέτρων.
Στο σταθμό «Μοναστηράκι» τα υπερκείμενα φορτία ήταν ολόκληρος ο Ναός της Παντάνασσας και ο ευρύτερος χώρος, ενώ στο σταθμό Βενιζέλου είναι η εδαφική στρώση πάχους 3 μέτρων με τις πλάκες επίστρωσης των δρόμων και τα κατώτερα τμήματα τοιχίσκων των παρόδιων κτισμάτων του βυζαντινού σταυροδρομιού.
Τα παραπάνω αποτελούν πραγματικά στοιχεία τα οποία δυστυχώς δεν εξετάστηκαν από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο το Δεκέμβριο του 2019, μολονότι είναι καθοριστικά για την αξιολόγηση της τεχνικής λύσης που θα επέτρεπε την κατά χώραν διατήρηση του μνημειακού συνόλου της Θεσσαλονίκης.

Η Europa Nostra, η Ευρωπαϊκή φωνή της κοινωνίας των πολιτών, που έχει δεσμευτεί για τη διατήρηση και την ανάδειξη της σημασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς, καλεί όλους τους ενδιαφερόμενους εταίρους, τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, να ενώσουν τις δυνάμεις τους προκειμένου να διασφαλιστεί η επιτόπου διατήρηση των εξαιρετικών αρχαιοτήτων που ανακαλύφθηκαν στον Σταθμό Μετρό Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη. Αυτό αποτελεί τη μοναδική λύση που εγγυάται τη διατήρηση της αυθεντικότητας ενός μνημείου πολιτιστικής κληρονομιάς εξαιρετικά σημαντικού για την κατανόηση της κοινής μας Ευρωπαϊκής κληρονομιάς και ιστορίας

Κι όμως, από τα 14 μέλη του ΚΑΣ που υπογράφουν το κείμενο, μόνο τα 3 έχουν επισκεφτεί αυτόν τον αρχαιολογικό χώρο πριν γνωμοδοτήσουν για την καταστροφή του, τον Δεκέμβρη του 2019! Δεν είναι εύκολο να πυροβολήσεις κάποιον ανάμεσα στα μάτια, αν τον έχεις αντικρύσει έστω και μια φορά πριν…

H πρόταση του 2017 για τη διατήρηση, αποκατάσταση και ανάδειη των αρχαιοτήτων στον σταθμό «Βενιζέλου» του μετρό Θεσσαλονίκης αντιμετώπιζε ανυπέρβλητα τεχνικά προβλήματα, υποστηρίζουν σε επιστολή τους μέλη του ΚΑΣ

Η ανάρτηση της Δέσποινας Κουτσούμπα για όσα έγιναν πίσω από τις κλειστές πόρτες του ΣτΕ κατά την εκδίκαση των προσφυγών για τη σωτηρία των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου

Μιλώντας στο ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ της ομάδας Vice του ΑΝΤ1 σε καίρια ερώτηση της Ελίζας Μπενβενίστε, ο κ. Κορρές σχολιάζει πως η λύση που έδωσε το μελετητικό γραφείο του Παναγιώτη Βέττα («Εφ.Συν.» 11/9/2019, «Ιδού η... ανύπαρκτη μελέτη για τον σταθμό Βενιζέλου, κ. Μητσοτάκη») στο πρόβλημα της κατασκευής του σταθμού και της ταυτόχρονης διατήρησης των αρχαιοτήτων στη θέση τους «είναι εφικτή, είναι μια πολύ καλή λύση».
Η παραδοχή δεν είναι τίποτα παραπάνω από όσα δεκάδες καθηγητές Πολυτεχνείων σε όλο τον κόσμο θα μπορούσαν να εξηγήσουν, όμως η καθαρή τοποθέτηση του κ. Κορρέ είναι απάντηση με ιδιαίτερη σημασία στη σημερινή διοίκηση της Αττικό Μετρό και στο υπουργείο Πολιτισμού, που στην προσπάθειά τους να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα θα υποστηρίξουν ενώπιον του ΣτΕ ότι η λύση είναι επισφαλής, άρα... δεν υπάρχει λύση. Επανάληψη δηλαδή μιας επταετούς κινδυνολογίας. Μόνο που σήμερα δεν υπάρχει απλώς λύση, υπάρχει και η μελέτη της.
Ο κ. Κορρές χαρακτηρίζει τη «λύση Βέττα» ως «χρονοβόρο και πιο ακριβή», αν και ο ίδιος δεν βάζει το χέρι στη φωτιά για το πότε θα ολοκληρωθεί ο σταθμός Βενιζέλου αν προχωρήσει η διαδικασία απόσπασης των αρχαιοτήτων («δεν μπορώ να σας πω αν θα τελειώσει το 2023»). Αλλά κι αυτό επίσης το ξέρουν όσοι στοιχειωδώς έχουν ασχοληθεί με το θέμα. Κάνουν ότι δεν το ξέρουν οι φορείς της Θεσσαλονίκης

«Αυτή είναι ιστορία για να γραφτεί με το βελόνι στην κόχη του ματιού» αναφέρεται σε μία από τις «Χίλιες και Μία Νύχτες». Και η δική μας ιστορία μετρά ήδη 7 χρόνια, με κρίσιμο σταθμό της την 6η Νοεμβρίου, οπότε θα εκδικαστεί στο ΣτΕ η προσφυγή επιστημονικών σωματείων και φορέων κατά των κυβερνητικών αποφάσεων για την τύχη του βυζαντινού θησαυρού. Ξεκίνησε ένα μουντό βροχερό απόγευμα τέλη του 2012. Περίπου 20 άνθρωποι βρέθηκαν στο καφέ του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης σε άτυπη συνάντηση για να απαντήσουν στο ερώτημα: «Μπορούμε να δημοσιοποιήσουμε την ανεπανάληπτη αξία των ευρημάτων στον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης;»

Πρόεδρος της Διεθνούς  Ένωσης Βυζαντινών Σπουδών καθηγητής Τζον Χάλντον
"στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του βυζαντινού 'κύκλου' υπάρχει αρνητική δημοσιότητα σε σχέση με την Ελληνική Δημοκρατία αυτή την περίοδο, με αρνητικούς παραλληλισμούς μεταξύ της κατάστασης στο μετρό Θεσσαλονίκης και της τουρκικής πολιτικής στο θέμα της Αγίας Σοφίας και άλλων χριστιανικών και βυζαντινών μνημείων στην Τουρκία"
Δέσποινα Κουτσούμπα
το ελληνικό τμήμα του ICOMOS πρότεινε στον κεντρικό οργανισμό να συμπεριληφθεί το Βυζαντινό Σταυροδρόμι στα 10 πιο απειλούμενα μνημεία του πλανήτη. "Σε περίπτωση που γίνει δεκτή η πρόταση, οι αρχαιότητες του μετρό Θεσσαλονίκης θα βρεθούν πλάι στα μνημεία που απειλούνται εξαιτίας πολέμου ή φυσικών καταστροφών. Η κυβέρνηση εκθέτει τη χώρα διεθνώς, τη στιγμή που έχουμε την πρωτοκαθεδρία στην καλή διαχείριση των αρχαιοτήτων" εξήγησε η πρόεδρος του ΣΕΑ

Ομιλία με θέμα «Από το φυσικό στο πολιτιστικό τοπίο: Αναφορά σε βασικά κείμενα θεσμικής προστασίας»:
«Επειδή τα στοιχεία της πολιτιστικής κληρονομιάς παρέχουν πληρέστερες πληροφορίες όταν παραμένουν στον χώρο στον οποίο ευρίσκονται, λαμβάνεται ιδιαίτερη πρόνοια για την επιτόπου (in situ) διατήρησή τους. Η ολοκληρωμένη προστασία των πολιτιστικών αγαθών ενσωματώνεται στην αναπτυξιακή, χωροταξική και περιβαλλοντική πολιτική. Τα προστατευόμενα από τον νόμο πολιτιστικά αγαθά, μεταξύ των οποίων και μορφές του τοπίου, οφείλουν να λαμβάνονται υπόψη στους στόχους οποιουδήποτε επιπέδου χωροταξικού, αναπτυξιακού, περιβαλλοντικού και πολεοδομικού σχεδιασμού. Η ίδια λογική υπαγορεύεται και από τις διατάξεις που αφορούν ενέργειες επί ακινήτων μνημείων και στο περιβάλλον τους. Σύμφωνα με αυτές, απαγορεύεται κάθε ενέργεια σε ακίνητο μνημείο η οποία είναι δυνατόν να επιφέρει με άμεσο ή έμμεσο τρόπο καταστροφή, βλάβη, ρύπανση ή αλλοίωση της μορφής του, ενώ συγχρόνως κάθε έργο ή εργασία πλησίον μνημείου επιτρέπεται να εκτελεστεί μόνο μετά από έγκριση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Η έγκριση αυτή χορηγείται εάν η απόσταση από ακίνητο μνημείο ή η σχέση από αυτό είναι τέτοια ώστε να μην κινδυνεύει να επέλθει άμεση ή έμμεση βλάβη αυτού. Επίσης, η οποιαδήποτε εργασία ή η αλλαγή χρήσης σε ακίνητο μνημείο, ακόμη και στην περίπτωση που δεν προκαλεί άμεση ή έμμεση βλάβη, οφείλει να έχει εξασφαλίσει την άδεια της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας».

Την Κυριακή 11 Οκτωβρίου το απόγευμα έγινε στη Θεσσαλονίκη μια ογκώδης συγκέντρωση την οποία δεν έδειξε κανένα τηλεοπτικό κανάλι και την οποία δεν συμπεριέλαβε στην ύλη της Δευτέρας παρά μια, μόνο, εφημερίδα

Με ομόφωνη απόφαση, πέρασε στις πέντε τα ξημερώματα από το ΚΑΣ η μελέτη Κορέ για τον τεμαχισμό και απόσπαση των αρχαιοτήτων της οδού Εγνατίας. Δεν βρέθηκε ούτε ένα μέλος του να διαφωνήσει με τη βούληση της υπουργού. 
Παρέμβαση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων: από την ίδια τη Μελέτη επανατοποθέτησης, που περιορίζεται σε μόλις 11 σελίδες, είναι σαφές ότι η έμφαση είναι στην απομάκρυνση των αρχαιοτήτων και όχι στην επιστροφή τους. Ειναι εξαιρετικά αμφίβολο αν, μετά την απόσπασή τους, αυτές οι αρχαιότητες θα ξαναγυρίσουν ποτέ στον Σταθμό. Το χρονοδιάγραμμα που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός το Σεπτέμβρη 2019, ο Ν. Ταχιάος το Δεκέμβριο 2019 και ο Κ. Καραμανλής τον Μάιο 2020, για την παράδοση όλων των σταθμών του Μετρό Θεσσαλονίκης τον Απρίλιο του 2023, είναι ήδη στον αέρα!

Στον εισαγγελέα καταφεύγει αύριο η Κίνηση Πολιτών Θεσσαλονίκης για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς –κίνηση που μοιάζει περισσότερο με έκκληση στη δημοκρατία παρά με διαμαρτυρία– προκειμένου να λάβει δικαστική εντολή να της παραχωρηθεί, ως έχουσας «έννομο συμφέρον», αντίγραφο της μελέτης απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης, μετά την αιφνιδιαστική εισαγωγή του θέματος στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο(ΚΑΣ) μεθαύριο Τετάρτη (23/09). Update: με εισαγγελική εντολή η μελέτη πρέπει να παραδοθεί

Προς μεγάλη έκπληξη όσων πιστεύουν ότι η κοινή γνώμη παραμένει ουδέτερη στην πρόθεση της κυβέρνησης να τεμαχίσει και να αποσπάσει τις αρχαιότητες το αποτέλεσμα ξαφνιάζει: 56% υπέρ της παραμονής 29% υπέρ της απόσπασης και επανατοποθέτησης, 15% ΔΞ/ΔΑ
Με μια αιφνιδιαστική χρονική μετάθεση το Συμβούλιο της Επικρατείας φέρνει την συζήτηση των προσφυγών για το ζήτημα του τεμαχισμού και της απόσπασης των αρχαιοτήτων ένα μήνα νωρίτερα. Συγκεκριμένα οι τρεις προσφυγές επρόκειτο να συζητηθούν στις 4 Δεκεμβρίου και αποφασίστηκε αιφνιδιαστικά να συζητηθούν στις 6 Νοεμβρίου

Την αίτηση συνυπογράφουν, τέσσερις φορείς, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, η Πανελλήνια Ένωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων, ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων Υπουργείου Πολιτισμού και εποπτευόμενων από αυτό ΝΠΔΔ και Δημοσίων Υπηρεσιών Αττικής, Στερεάς Ελλάδος και νομών Κυκλάδων, Λέσβου, Χίου και Σάμου και ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων, καθώς και επτά προσωπικότητες από τον χώρο της αρχαιολογίας και της επιστήμης.
Οι άλλες δύο έχουν κατατεθεί από την Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού και τη Χριστιανική Αρχαιολογική Εταιρεία, και από την Κίνηση Πολιτών Θεσσαλονίκης για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς από κοινού με 25 επιστήμονες και προσωπικότητες της πόλης.

Είδαν κι απόειδαν με την αδιαφορία της κυβέρνησης, ξένοι καθηγητές γράφουν απευθείας στην Πρόεδρο της Δημοκρατίας Αικατερίνη Σακελλαροπούλου για να σώσουν τις αρχαιότητες του σταθμού Βενιζέλου στο μετρό Θεσσαλονίκης. Εννοείται ότι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, παραλήπτης ανάλογων επιστολών, απαξίωσε να τους απαντήσει. Η ευγένεια πήγε στον κάλαθο των αχρήστων διότι δεν είχε τίποτα να απαντήσει, δεν διέθετε έστω ένα κολοβό επιχείρημα. Τα προ επταετίας κολοσσιαία ψέματα ότι «τεχνική λύση δεν υπάρχει, τελεία και παύλα» κατέρρευσαν σαν χάρτινοι πύργοι σκεπάζοντας και τις επικοινωνιακές μάγισσες που στρίγκλιζαν τότε για τα δήθεν φοβερά και τρομερά που θα συνέβαιναν αν σώζονταν κατά χώραν οι αρχαιότητες

06/07/2020 Προσφυγή στο ΣτΕ

Προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας ενάντια στην Απόφαση της Υπουργού Πολιτισμού για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των μοναδικής σημασίας αρχαιολογικών ευρημάτων που αποκαλύφθηκαν στον σταθμό Βενιζέλου, κατέθεσαν σήμερα η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού και η Χριστιανική Αρχαιολογική Εταιρεία

29/06/2020 Η διεθνής κατακραυγή: 2 νέες επιστολές ακαδημαΙκών για τα αρχαία της Βενιζέλου
Δύο αυστριακοί επιστήμονες, ο διεθνούς φήμης καθηγητής J.Koder και η καθηγήτρια Claudia Rapp, Πρόεδρος της Αυστριακής Εταιρείας Βυζαντινών Σπουδών, στέλνουν επιστολές προς την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, κάνοντας έκκληση για τη διατήρηση των αρχαιοτήτων, όπως ζητούν διεθνείς φορείς, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων και χιλιάδες πολίτες της πόλης

25/05/2020 Η καρατόμηση των 2 μειοψηφούντων μελων του ΚΑΣ απο Μενδώνη
Με μια αιφνιδιαστική απόφαση η υπουργός Πολιτισμού αντικατέστησε από τη σύνθεση του ΚΑΣ και τον δεύτερο από τους δύο ανθρώπους που αντιστάθηκαν με την ψήφο τους στην απόφαση απόσπασης των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου.  Ο κ. Ο Βλάσης Κουμούσης είναι καθηγητής Δομοστατικής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο στο τμήμα Πολιτικών Μηχανικών και μαζί με τη Τζένη Βελένη ήταν οι μόνοι δύο που είχαν ψηφίσει εναντίον της απόφασης

25/05/2020 Δέσμευση για πλήρη παράδοση το 2023
«Τα χρονοδιαγράμματα θα τηρηθούν για το Μετρό Θεσσαλονίκης και η αυριανή επίσκεψη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη γίνεται και γι' αυτόν τον λόγο, για να σηματοδοτήσουμε ότι κάτι αλλάζει σε αυτή την πόλη, το έργο θα συνεχιστεί και θα παραδοθεί ολόκληρο το 2023», δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής. (παράδοση 03/2023)

23/05/2020 Αρθρο Γ Μυλόπουλου για τμημ παραδόσεις & χρόνο υλοποίησης
1. το έργο παραδόθηκε στην κυβέρνηση Μητσοτάκη ολοκληρωμένο κατά 75%, όταν το 2015 ήταν και πάλι σταματημένο από κυβέρνηση της ΝΔ και είχε ποσοστό ολοκλήρωσης τότε, 10 χρόνια δηλαδή μετά την έναρξή του, μόλις 30%
2. Κατ’ αρχήν ο υπουργός Μεταφορών αποκαλύπτει αδικαιολόγητη για υπουργό άγνοια για τεχνικά έργα, όταν αποκαλεί ειρωνικά ένα μεγάλο έργο που παραδίδεται τμηματικά, σαν… κολοβό.
Η διεθνής ορολογία «partial opening», αν ανατρέξει στη βιβλιογραφία, ίσως κάτι να του διδάξει…
Θα του θυμίσω όμως και τη γραμμή Αεροδρομίου του Μετρό της Αθήνας, η οποία παραδόθηκε τμηματικά σε αρκετά στάδια πριν να λειτουργήσει σαν ενιαία γραμμή. Αλλά θα του θυμίσω ακόμη και τον κεντρικό σταθμό Μοναστηράκι, ο οποίος καθυστέρησε να παραδοθεί για τον ίδιο λόγο που τώρα καθυστερεί η Βενιζέλου, λόγω αρχαιοτήτων δηλαδή που άλλαξαν τον σχεδιασμό, ενώ εντωμεταξύ λειτουργούσε το υπόλοιπο τμήμα της γραμμής, παρακάμπτοντας τον σταθμό.

03/05/2020 Νέες αποζημιώσεις 50 εκ. διεκδικεί ο ανάδοχος-Στον αέρα η Βενιζέλου
Και φτάνοντας στο ζουμί της υπόθεσης, την περίπτωση του σταθμού Βενιζέλου, στην επιστολή του ο ανάδοχος προβλέπει επίσης ότι θα υπάρξει νέα ανατροπή στο χρονοδιάγραμμα κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου με απροσδιόριστο το κόστος αλλά και τον χρόνο ολοκλήρωσής του. Μάλιστα, στην επιστολή της Άκτωρ «αφήνει ανοικτό το περιθώριο να λειτουργήσει το έργο χωρίς τον σταθμό για ένα διάστημα, μέχρι να ολοκληρωθεί η επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων».

27/04/2020 Διεθνής κατακραυγή για τα αρχαία
Οι δύο επιστολές, που εστάλησαν απευθείας στον πρωθυπουργό και την υπουργό Πολιτισμού με ημερομηνία 21 Απριλίου, φέρουν τις υπογραφές του πρόεδρου του Διεθνoύς Συνδέσμου Βυζαντινών Σπουδών, καθηγητή στο Πρίνστον, John F. Haldon, και του καθηγητή Α. Vionis, προέδρου του τμήματος Βυζαντινής Αρχαιολογίας του Διεθνούς Συνδέσμου Βυζαντινών Σπουδών, που μεταφέρει την απόφαση της ολομέλειας του τμήματος.

24/02/2020 Παρουσιάσθηκε η τεχνική λύση διατήρησης In situ (Πολ Μηχ/κοί ΑΠΘ)
Ο πρόεδρος του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ Παναγιώτης Πρίνος δήλωσε πως πρόκειται για απόδειξη της εφικτότητας της λύσης αλλά και για λύση καινοτόμα και έξυπνη. Ο Παναγιώτης Βέττας σχολιάζοντας το status quo περί ανυπαρξίας οποιασδήποτε λύσης είπε: «Έμεινα έκπληκτος όταν άκουσα τέλη Αυγούστου 2019 ότι δεν υπάρχει λύση – κι ενώ είχε πάει η μελέτη στην Αττικό Μετρό. Ύστερα είπαν ότι είχε προβλήματα αξιοπιστίας. Ποια; Η μελέτη που δεν υπήρχε; Και έκαναν και… παρατηρήσεις, αλλά το σχετικό φύλλο συντάχθηκε με άλλη λογική και πάντως όχι αυτή της επιστήμης. Το παραμύθι ότι δεν υπάρχει μελέτη πρέπει να σταματήσει. Υπάρχει και είναι πλήρης»

06/02/2020 Καθαίρεση του Προϊστάμενου της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης
Την καθαίρεση του Γιώργου Σκιαδαρέση από την θέση του Προϊστάμενου της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης ανακοίνωσε αιφνιδίως σήμερα το πρωί η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη
Σύμφωνα με πληροφορίες, ενάμιση μήνα πριν, ο Γιώργος Σκιαδαρέσης πιέστηκε να καταθέσει γνωμοδότηση στο ΚΑΣ υπέρ της απόσπασης των αρχαιοτήτων από τον σταθμό του μετρό στην οδό Βενιζέλου, κάτι που αρνήθηκε να κάνει, καταθέτοντας αντίθετα γνωμοδότηση κατά της απόσπασης.
Παράλληλα, η υπουργός Πολιτισμού δεν είχε τακτική επικοινωνία μαζί του, ως όφειλε, για να ενημερωθεί από εκείνον για το θέμα, όπως και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, παρά την επιδίωξη του Προΐστάμενου της Εφορείας Αρχαιοτήτων να επικοινωνήσει μαζί τους.

06/02/2020 Δέσμευση για πλήρη παράδοση αρχές 2023
«Ως κυβέρνηση ό,τι έχουμε υποσχεθεί στους Θεσσαλονικείς θα το υλοποιήσουμε, είμαστε εντός χρονοδιαγράμματος και το 2023 η Θεσσαλονίκη θα έχει μετρό», δήλωσε ο γενικός γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, προσθέτοντας πως «Είδαμε πώς προχωρούν οι εργασίες για το μετρό Θεσσαλονίκης. Είμαστε ικανοποιημένοι γιατί βλέπουμε ότι προχωρούν με γοργούς ρυθμούς. Η Αττικό Μετρό κάνει πολύ σοβαρή δουλειά και μετά τη θετική γνωμοδότηση που έχουμε από το ΚΑΣ Θα προχωρήσουν γρήγορα οι μελέτες που χρειάζονται για τη διαδικασία της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαίων στο σταθμό Βενιζέλου, προκειμένου να συνεχίσει με τους ίδιους ρυθμούς το έργο». Καταγγελία Μυλόπουλου για "εικονική φιέστα"

28/01/2020 Καταγγελία Μυλόπουλου για πάγωμα εργασιών
Το έργο παραμένει σταματημένο από το καλοκαίρι και μετά, τα μηχανήματα έχουν απομακρυνθεί από τα εργοτάξια, οι εργαζόμενοι έχουν απολυθεί και από περισσότερους από 1000 εργαζόμενους και υπεργολάβους που απασχολούνταν πέρσι τέτοια εποχή στο έργο, σήμερα δεν έχουν μείνει ούτε 100 κι αυτοί όχι για να προχωρούν, αλλά για να φυλάσσουν τα υφιστάμενα έργα στα εργοτάξια.

26/01/2020 Κίνηση Πολιτών Θεσσαλονίκης, επίρριψη ευθυνών
Επικαλούνται οικονομικές υποχρεώσεις (1 δις κατά τον κ. Ταχιάο, 700εκ.κατά τον κ. Ζέρβα) απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση εξαιτίας των καθυστερήσεων στη κατασκευή του έργου.

23/12/2019: Η "ανύπαρκτη" μελέτη
Πολλά ψέματα είπατε, ας πούμε και μια αλήθεια: η Ενωτική Αγωνιστική Κίνηση φέρνει στο φως την μελέτη ανασχεδιασμού του Σταθμού Βενιζέλου. Και πού τη βρήκαμε; Μα μέσα στο Τεύχος που κατέθεσε η ίδια η Αττικό Μετρό στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο! Το Τεύχος που δεν έκαναν καν τον κόπο τα 13 μέλη του ΚΑΣ να διαβάσουν –γιατί αν το είχαν διαβάσει θα ντρέπονταν να ψηφίσουν την απόσπαση των αρχαιοτήτων!

18/12/2019 Η διεθνής κατακραυγή
Η Europa Nostra, ο φορέας προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς στον οποίο μετέχουν 47 ευρωπαϊκές χώρες, εξέδωσε ήδη ανακοίνωση με την οποία καλεί την Ελλάδα να προστατεύσει τις αρχαιότητες, ενώ και η UNESCO έχει ζητήσει περισσότερα στοιχεία για να τοποθετηθεί στο θέμα.

09/12/2019 Ντόμινο καθυστερήσεων
Κίνδυνος επιστροφής 700+ εκατ σε ΕΕ, αυξάνονται οι απαιτήσεις αποζημίωσης της Κ/Ξ κατασκευής, καθυστερήσεις σε όλο το έργο, καθυστερήσεις και στην επέκταση της Γραμμής 3 και στην Γραμμή 4 της Αθήνας

17/09/2019 Δημοσκόπηση:  51% τάσσεται υπέρ της λύσης απόσπασης, 38% κατά
Το 51% τάσσεται υπέρ της λύσης απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων που προωθεί η σημερινή κυβέρνηση, αλλά και οι παραγωγικοί φορείς, ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας και ο νέος δήμαρχος, Κωνσταντίνος Ζέρβας, έναντι 38% που θα προτιμούσε οι αρχαιότητες να παραμείνουν στο χώρο κατά την κατασκευή του σταθμού, όπως υποστηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ και ο πρώην δήμαρχος, Γιάννης Μπουτάρης. Είναι αξιοσημείωτο ότι, αν και το θέμα είναι σύνθετο και πιο τεχνικής φύσεως, μόλις το 7% δηλώνει ότι δεν το γνωρίζει και άλλο ένα 4% δεν απαντά. Γεγονός που σημαίνει ότι έχουν παγιωθεί απόψεις και προφανώς δύσκολα θα αλλάξουν θέσεις...

16/02/2019 Ετοιμο (πλην Σταθμού Βενιζέλου) το 2020 (Εξάρχου, Κ/Ξ Ακτωρ)
Σε ό,τι αφορά το μετρό Θεσσαλονίκης, το οποίο κατασκευάζει η κοινοπραξία Άκτωρ-Ansaldo-Hitachi, είπε ότι είναι εντός χρονοδιαγράμματος και θα έχει ολοκληρωθεί το 2020. «Το μετρό της Θεσσαλονίκης διασώθηκε από την Άκτωρ. Θα ήταν η μεγαλύτερη καταστροφή των μετρό στην Ευρώπη. Η εταιρεία διακινδύνευσε εξαιρετικά αναλαμβάνοντας υποχρεώσεις της ΑΕΓΕΚ. Τελικά, βγήκε σε καλό και δεν χάσαμε πολλά χρήματα», ανέφερε