Δημοσιοοικονομικά

  1. Αρθρογραφία
  2. Πηγές - Προβλέψεις - Ληξιπρόθεσμα - Ισοζύγιο Πληρωμών
  3. Κορονοϊός
  4. Προγραμματικές θέσεις ΝΔ- σημείο εκκίνησης - Δεσμεύσεις 2020
  5. Απολογιστικά 01/2015
  6. Απολογιστικά 1ου 6μήνου 2019
  7. Σύγκριση 01/15 - 06/19
  8. Φορολόγηση επιχειρήσεων - ελεύθερων επαγγελματιών
  9. ΕΝΦΙΑ
  10. Επανακρατικοποιήσεις ή επαναδημοτικοποιήσεις στην Ευρώπη
  11. Επενδύσεις
  12. Ταμείο Ανάκαμψης
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Αρθρογραφία

02/03/22  Έρευνα Eteron: Οι αντιφατικές απαντήσεις για τη φορολογία
"Φορολογήστε τους πλούσιους" αλλα "μειώστε τους φόρους", "ναι στο κράτος πρόνοιας" αλλα "οχι στα επιδόματα", το 88,5% συμφωνεί και μάλλον συμφωνεί ότι το φορολογικό βάρος στην Ελλάδα το σηκώνουν κυρίως οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι (71,5% συμφωνεί και 17% μάλλον συμφωνεί).

28/09/20 Οι συγκοινωνίες με την αλήθεια των αριθμών
ΟΑΣΑ
2.200 οδηγοί (απαιτείται αναλογία 2,4/λεωφορείο)
Υπάρχον στόλος:1350 λεωφορεία - 350 τρόλευ
Εκτελούμενα δρομολόγια: 920-930 (770-780 λεωφορεία και 150 τρόλεϊ), 55%
Απαιτούμενοι οδηγοί: (1.350 + 350) Χ 2,4 = 4.080
Leasing μεταχειρισμένων - είσοδος ΚΤΕΛ
Οσο για τα 300 μεταχειρισμένα λεωφορεία που θα νοικιάσουμε, στο ετήσιο κόστος των 10,1 εκατ. ευρώ (συν ΦΠΑ) που ανακοινώθηκε, θα πρέπει να προσθέσουμε και το κόστος των επιδοτήσεων στα ΚΤΕΛ (περίπου 25 εκατ. ευρώ ετησίως), που δεν ανακοινώθηκε ακόμη, αλλά έχει προϋπολογιστεί από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και ψηφιστεί από τη Βουλή. Η πρώτη δόση εγκρίθηκε την περασμένη Παρασκευή.
Με τα συνολικά 140 εκατ. ευρώ που θα μας κοστίσει το «επιτελικό» σχέδιο των μεταχειρισμένων στην τετραετία, θα μπορούσαμε να αγοράσουμε τουλάχιστον 600 καινούργια πετρελαιοκίνητα λεωφορεία ή 300 καινούργια πετρελαιοκίνητα και 110 καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία

22/09/20 Αποτίμηση τουρισμού 2019 - ΙΝΣΕΤΕ
Η άμεση δραστηριότητα του τουρισμού αντιστοιχεί στο 12,5% του ΑΕΠ και η συνολική από 27,5% έως 33,1%.
Η αύξηση της άμεσης συνεισφοράς του τουρισμού εκτιμάται σε 2,3 δισ. ευρώ, όταν η συνολική αύξηση του ΑΕΠ το 2019 ήταν 2,7 δισ. ευρώ.

14/09/20 Εισφορά αλληλεγγύης: κερδισμένοι, απογοητευμένοι και χαμένοι από την αναστολή
Η βασική παρατήρηση είναι ότι η συντριπτική πλειοψηφία των μισθωτών, των ελευθέρων επαγγελματιών και των αγροτών δηλώνουν εισοδήματα κάτω των 12.000 ευρώ, που αποτελεί το εισοδηματικό όριο για την επιβολή της εισφοράς, που σημαίνει πως, δεν τους αφορά η εξαγγελία
Επίσης, από την προσωρινή κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, εξαιρούνται οι δημόσιοι υπάλληλοι και οι συνταξιούχοι και το όποιο όφελος περιορίζεται στους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα, που δοκιμάζονται λόγω της ανασφάλειας που επιφέρει η πανδημία.
Σύμφωνα με την εξαγγελία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, η ειδική εισφορά αλληλεγγύης, αναστέλλεται μόνο για ένα έτος για το 2021, για τους μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα, τους αγρότες και τους ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους. Αυτό σημαίνει ότι από το 2022 η εισφορά θα επανέλθει

23/08/20 Μελέτη και προτάσεις Σύριζα για τις επιπτώσεις της πανδημίας στην Οικονομία
Ο διάλογος με του φορείς της επιχειρηματικότητας ξεκίνησε από τα μέσα Απριλίου ως τα τέλη Ιουνίου 2020. Το διάστημα αυτό, ο τομέας Οικονομίας πραγματοποίησε 40 τηλεδιασκέψεις σε νομαρχιακό επίπεδο με την συμμετοχή περίπου 260 φορέων. Τα συμπεράσματα αυτού του διαλόγου συμπεριλήφθηκαν στην επικαιροποίηση του προγράμματός «Μένουμε Όρθιοι ΙΙ», όπως αυτό παρουσιάστηκε από τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Αλέξη Τσίπρα στις 25/5/20.

17/07/20 Πτώση 2,9% στον κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων το 1ο 3μηνο
Για το σύνολο των επιχειρήσεων και των δραστηριοτήτων της οικονομίας, ο κύκλος εργασιών το πρώτο τρίμηνο 2020 ανήλθε σε 65 δισ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση 2,9% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο 2019, που είχε ανέλθει σε 66,9 δισ. ευρώ. Τη μεγαλύτερη μείωση στον κύκλο εργασιών, μεταξύ του πρώτου τριμήνου 2020 και του πρώτου τριμήνου 2019, παρουσίασαν οι επιχειρήσεις του τομέα Τέχνες, Διασκέδαση και Ψυχαγωγία (14,9%), ενώ τη μικρότερη μείωση στον κύκλο εργασιών παρουσίασαν οι επιχειρήσεις του τομέα Δημόσια Διοίκηση και Άμυνα, Υποχρεωτική Κοινωνική Ασφάλιση (0,5%).

03/01/20 Στα υψη η εισπραξιμότητα Αμεσσων - Εμμεσων Φόρων (Capital)

20/12/19 Οι "προβλέψεις" της ΤτΕ για ανάπτυξη: +0,3% απο τις αντίστοιχες του Ιουλίου
Σύμφωνα με την Ενδιάμεση Έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος για τη Νομισματική Πολιτική 2019, υπολογίζεται ότι ο ρυθμός ανάπτυξης από το 1,9% φέτος, θα επιταχυνθεί στο 2,4% το 2020 και 2,5% το 2021.
Στην προηγούμενη Έκθεση που εξέδωσε η ΤτΕ τον Ιούλιο, οι προβλέψεις της για την ανάπτυξη το 2020 και 2021 ανέρχονταν σε 2,1% και 2,2% αντίστοιχα, ενώ ο προϋπολογισμός βασίζεται σε άνοδο του ΑΕΠ κατά 2,8% τον επόμενο χρόνο. Έκτοτε, όπως προκύπτει από την σημερινή Έκθεση, οι εκτιμήσεις της ΤτΕ για την ανάπτυξη την προσεχή διετία έχουν ενισχυθεί κατά 0,3%.

25/09/19 Απολογιστικά στοιχεία εκτέλεσης Π/Υ - υπέρβασης εσόδων

10/09/19 Μείωση φορολογίας Νομικών Προσώπων
Το εκκαθαριστικό του 2020 για τα κερδοφόρα νομικά πρόσωπα θα ξεφουσκώσει κατά 34%. Χωρίς καμία μεταβολή στο ύψος των δηλωθέντων εισοδημάτων των επιχειρήσεων, αυτή η μείωση επιφέρει δημοσιονομικό κόστος 690 εκατ. ευρώ.
Αρκεί μια αύξηση κερδών κατά 10% για να περιοριστεί το δημοσιονομικό κόστος στα 370 εκατ. ευρώ και μια αύξηση 20% για να εκμηδενιστεί η επιβάρυνση στον κρατικό προϋπολογισμό. Αυτό λοιπόν είναι το στοίχημα: η μείωση του συντελεστή φορολόγησης να λειτουργήσει ως κίνητρο για αύξηση των δηλωθέντων εισοδημάτων αλλά και για αύξηση του αριθμού των εταιρειών που σήμερα εμφανίζονται ως ζημιογόνες προκειμένου να αποφύγουν τα υπέρογκα φορολογικά βάρη.

24/08/19 Στις καλένδες (και) η μείωση φορολογίας Ελ Επαγγελματιών (στοιχεία 2018)
Ούτε η μείωση του εισαγωγικού συντελεστή της φορολογικής κλίμακας από το 22% στο 9% «βγαίνει» στους υπολογισμούς του υπουργείου Οικονομικών, καθώς θα δημιουργήσει τεράστια «τρύπα» στα φορολογικά έσοδα.
Στο πλαίσιο αυτό αναζητείται εναλλακτική, με τις σκέψεις να κάνουν λόγο για μετάθεση των αλλαγών στη φορολογική κλίμακα το 2021 ή για σταδιακή εφαρμογή, ενώ σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να αγγίξει τα εισοδήματα του 2019, τα οποία θα φορολογηθούν το 2020.
Ένας πρόχειρος υπολογισμός, με βάση τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων δείχνει ότι θα μειωθούν δραματικά τα έσοδα του δημοσίου, από τη φορολογία των ελευθέρων επαγγελματιών, από τους οποίους το 58% δηλώνει εισοδήματα έως 5.000 ευρώ! Επίσης, το 74,8% δήλωσε εισόδημα έως 10.000 και εισόδημα μέχρι 20.000 ευρώ δήλωσε το 88,93%!

12/08/19 Το νέο χρονοδιάγραμμα μείωσης των φόρων
Πρόκειται, ωστόσο, για παρεμβάσεις οι οποίες περισσότερο από τις υπόλοιπες συνδέονται με τη μείωση, έστω και σταδιακή, των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα από το 3,5% στο 2%, σε συμφωνία με τους εταίρους.
Συνολικά η μείωση της φορολογίας συνδέεται με την παραπάνω θετική εξέλιξη και εφόσον έρθει εντός της θητείας της παρούσας κυβέρνησης θα επιταχύνει το χρονοδιάγραμμα των μειώσεων φόρων.

08/08/19 ESM: επανεξέταση πλεονάσματος μόνο με την χώρα σε επενδυτική βαθμίδα
Ωστόσο πηγές στον ESM στον Μόνιμο Μηχανισμό Στήριξης που μίλησαν στο bankingnews αναφέρουν "ότι δεν θα πρέπει να συγχέονται οι συνθήκες στις αγορές με αποφάσεις που έχουν ληφθεί για την βιωσιμότητα του χρέους.
Προφανώς τα χαμηλά επιτόκια καθιστούν πιο εξυπηρετήσιμο το χρέος, ωστόσο με 356-357 δισεκ. η Ελλάδα συνεχίζει να εμφανίζει δυσμενείς δείκτες χρέους προς ΑΕΠ. Οι δανειστές δεν εξετάζουν μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων από 3,5% σε 2,5% όσο η Ελλάδα δεν διαθέτει επενδυτική βαθμίδα. Εάν οι οίκοι αξιολόγησης αποτιμώντας τα δεδομένα στις αγορές, την πορεία της οικονομίας στην Ελλάδα αποφασίσουν να αναβαθμίσουν την ελληνική οικονομία σε επενδυτική βαθμίδα αυτό σημαίνει ότι αναιρείται ο κίνδυνος βιωσιμότητας του χρέους όπως έχει τεθεί από το ΔΝΤ επίσημα και την ΕΚΤ ανεπίσημα. Εάν η Ελλάδα αποκτήσει επενδυτική βαθμίδα τότε οι δανειστές θα μπορούσαν να επαναξιολογήσουν μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος από 3,5% σε 2,5%".

30/07/19 Αναθεώρηση του στόχου ανάπτυξης στο 3%
«…Κάτι που σημαίνει ότι, ναι, η ανάπτυξή μας μπορεί να πετύχει τον στόχο του 3-4%, που έχουμε θέσει. Η πολιτική μας, όμως, κερδίζει και την εμπιστοσύνη της κοινωνίας που βλέπει μία κυβέρνηση που, σε αντίθεση με όλες τις προηγούμενες, υποσχέθηκε λιγότερα, και πράττει περισσότερα και γρηγορότερα!»

25/07/19 Απολογιστικά στοιχεία εκτέλεσης Π/Υ για το 1ο εξάμηνο 2019
Με πρωτογενές πλεόνασμα 381 εκατ. ευρώ, σημαντικά υψηλότερο του στόχου (προβλέπονταν έλλειμμα 1,573 δισ. ευρώ) έκλεισε ο προϋπολογισμός το πρώτο εξάμηνο της χρονιάς.
Από τα τελικά στοιχεία Ιουνίου προκύπτει ότι το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 23.450 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 1.941 εκατ. ευρώ ή 9% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί για το 2019 στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού 2019.
Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου - Ιουνίου 2019 ανήλθαν στα 26.137 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 191 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (26.327 εκατ. ευρώ). Η διαφορά αυτή οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι τον Μάιο του 2019 μεταβιβάσθηκαν στον ΕΦΚΑ 971 εκατ. ευρώ για την χορήγηση της 13ης σύνταξης. Με αντίρροπο χαρακτήρα (μειωτικό έναντι του στόχου) λειτούργησε η πίστωση ύψους 982 εκατ. ευρώ που είχε προβλεφθεί προκειμένου να υπάρχει η δυνατότητα πληρωμής, κατά το έτος 2019, των εφάπαξ χρηματικών ποσών του νόμου 4575/2018 σε περίπτωση μη ολοκλήρωσης των πληρωμών εντός του 2018 (στις πιστώσεις υπό κατανομή).

21/07/19 Κόψτε δαπάνες 3 δισ. ευρώ… (To Βήμα)
"Εύκολο να το ζητάς, δύσκολο να το κάνεις" η απάντηση στελεχών του ΓΛΚ. Οροφές:
> 45,2 πρωτογενείς
> 1 για ΠΔΕ (απο σύνολο 6,7 με 5,7 Κοινοτική συμμετοχή)
> 5,1 τόκοι
Πιθανή εξοικονόμιση απο ΟΤΑ, Πολιτισμό - Υγεία (<200 εκατ), επόμενη "πηγή" οι δαπάνες νοσοκομείων (2,9 δις) και οι συντάξεις (25,5 κύριες + 3,3 επικουρικές)

17/07/19 Το αφορολόγητο μένει μόνο για τους… αφορολόγητους!
Σήμερα το αφορολόγητο όριο καλύπτει τα πρώτα 8.636,36 - 9.545,45 ευρώ (ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση). Με το σχέδιο της κυβέρνησης οι συγκεκριμένες κατηγορίες θα παραμείνουν αφορολόγητες αν και δεν αποκλείεται, το όριο να κατέβει παρακάτω.
Όμως οι φορολογούμενοι που δηλώνουν υψηλότερα εισοδήματα, δεν θα έχουν αφορολόγητο όριο, αλλά πληρώνουν φόρο για το εισόδημα από το πρώτο ευρώ, με συντελεστή 9%.
Δηλαδή, ο φορολογούμενος που θα ξεπερνάει το αφορολόγητο όριο, θα φορολογείται με 9% από το πρώτο ευρώ και τους επόμενους συντελεστές που θα έχει η νέα κλίμακα.

16/07/19 Αναφορά για μη πρόωρη αποπληρωμή ΔΝΤ
Παράλληλα, η νέα ελληνική κυβέρνηση φαίνεται ότι έχει θέσει εκτός ατζέντας τη πρόωρη αποπληρωμή του ΔΝΤ, καθώς θέλει να αξιοποιήσει τη ρευστότητα για τη στήριξη των τραπεζών, εφόσον το επιτρέψουν DG Comp, Eurogroup και ESM. Αν και οι σχεδιασμοί και οι προπαρασκευαστικές κινήσεις υλοποιούνται τώρα, οι τελικές αποφάσεις αναμένονται -κατά πάσα πιθανότητα- στα μέσα ή τέλη Οκτωβρίου και η υλοποίηση θα ξεκινήσει στα τέλη του έτους, με στόχο να ολοκληρωθεί στο πρώτο εξάμηνο του 2020

16/07/19 Αναφορά για εθελουσία 15.000 υπαλλήλων, ιδιωτικοποιήσεις (και του νερού)
Εστία: Σύμφωνα με την εφημερίδα, στο κυβερνητικό σχέδιο της ΝΔ για συρρίκνωση του δημοσίου περιλαμβάνονται οι ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΛΤΑ, ΕΥΑΘ, ΛΑΡΚΟ, ΟΑΣΘ και συνολικά οι Συγκοινωνίες. Παράλληλα εξετάζεται η ιδιωτικοποίηση δέκα περιφερειακών λιμανιών.
Χαρακτηριστικά η εφημερίδα αναφέρει ότι «η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η ΔΕΗ, αλλά στρατηγικοί επενδυτές θα αναζητηθούν και για την ΕΥΔΑΠ, την ΕΥΑΘ, αλλά και τα ΕΛΤΑ που αντιμετωπίζουν το σοβαρότερο πρόβλημα».
Επιπλέον, σημειώνει ότι για τα δέκα περιφερειακά λιμάνια (Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Κέρκυρα, Ηγουμενίτσα, Πάτρα, Ηράκλειο, Βόλος, Ραφήνα, Λαύριο και Ελευσίνα) θα δοθεί εντολή στο ΤΑΙΠΕΔ για την αποτίμηση της αξίας τους με σκοπό την ολική παραχώρηση.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Πηγές - Προβλέψεις - Ληξιπρόθεσμα

ΕΛΣΤΑΤ       Eurostat

Ανισότητα (ΕΛΣΤΑΤ, δείκτης Gini, S80/S20)
2019

Υπ Οικ/κών (Ετήσιοι Π/Υ & Δελτία Εκτέλεσης)
Π/Υ 2021
Π/Υ 2020

ΙΟΒΕ
Ερευνες Οικονομικής Συγκυρίας

2020 AEΠ: στο 2,2-2,5% η ανάπτυξη
01/20, οι πρώτες ενδείξεις επιβράδυνσης
Κύκλος Εργασιών Βιομηχανίας
12μ 02/19-01/20: +0,4% εναντι προηγούμενου που είχε αυξηθεί κατα 8,5%
12μ 02/18-01/19:
2919: 11/19
2019 ΑΕΠ: Στο 1,9% εναντι στόχου 2% και προβλέψεων 2,1-3%: 1,6 - 2,8 - 2,3 - 1,0

Manpower: Προβλέψεις αγοράς εργασίας
16/12/19 Ισχυρά σχέδια προσλήψεων για το ερχόμενο 3μηνο


ΤτΕ, εκτιμήσεις ΑΕΠ
6μηνιαίες εκθέσεις Νομισματικής Πολιτικής
Ημ/νία     2020  2021
03/20 Ανάπτυξη κοντά στο 0%         
12/19          2,4    2,5
07/19          2,1    2,2

ΚΕΠΕ
2019 2,3% συνολικά, 2,5% το 2ο 6μηνο
2020 2,6% το 1ο 6μηνο: 3,2% το 1ο 3μηνο / 2% το 2ο

Ληξιπρόθεσμα Δημοσίου σε δις Ευρώ (οφειλές - επιστροφές φόρου)

(Μήνας / Ληξιπρόθεσμες οφειλές + επιστροφές φόρων = Σύνολο / link)
09/22 2,073 + 0,792 = 2,865 https://tinyurl.com/ycknchmw
08/22 1,999 + 0,797 = 2,796
07/22 1,781 + 0,697 = 2,478 https://tinyurl.com/4zt55dxs
06/22 1,792 + 0,610 = 2,402 https://tinyurl.com/2zf4x2jf
05/22 1,786 + 0,541 = 2,327 https://tinyurl.com/92a44wcz
03/22 1,889 + 0,651 = 2,540 https://tinyurl.com/mr3anbuu
01/22 1,467 + 0,774 = 2,241 https://tinyurl.com/5f98t5pu (& στοιχεία 12/21)
12/21 1,378 + 0,577 = 1,955
07/21 1,758 + 0,547 = 2,305 https://tinyurl.com/hyrrv434
06/21 1,798 + 0,497 = 2,295 https://tinyurl.com/46puupzb
05/21 1,807 + 0,586 = 2,393 https://tinyurl.com/r6npu296
04/21 1,745 + 0,570 = 2,315 https://tinyurl.com/6xfmjxae
03/21 1,923 + 0,642 = 2,565 https://tinyurl.com/mec929hb
02/21 1,624 + 0,671 = 2,295 https://tinyurl.com/8ewpwaen (& στοιχεία 01/21)
01/21 1,353 + 0,577 = 1,930
12/20 1,205 + 0,636 = 1,841 https://tinyurl.com/yyalux7v
11/20 1,476 + 0,707 = 2,183 https://tinyurl.com/y299b9bh
10/20 1,640 + 0,838 = 2,478 https://tinyurl.com/y5w24ycw (& στοιχεία 09/20)
09/20 1,690 + 1,040 = 2,730 
08/20 1,727 + 0,897 = 2,624 https://tinyurl.com/yxgxu5h4
07/20 1,709 + 0,746 = 2,455 https://tinyurl.com/y4rvr5qo
06/20 1,847 + 0,576 = 2,423 https://tinyurl.com/yx8vsqjw
05/20 1,740 + 0,498 = 2,238 https://tinyurl.com/y8689xlc
04/20 1,770 + 0,626 = 2,396 https://tinyurl.com/yd2bsynz
03/20 1,799 + 0,610 = 2,409 https://tinyurl.com/y7d5ktou
02/20 1,539 + 0,632 = 2,171 https://tinyurl.com/unj798u
01/20 1,422 + 0,612 = 2,034 https://tinyurl.com/yx4cls4o
12/19 1,278 + 0,667 = 1,945 https://tinyurl.com/v7yjnq3
11/19 1,478 + 0,780 = 2,258 https://tinyurl.com/yexg8gup
10/19 1,629 + 0,828 = 2,457 https://tinyurl.com/so69s9e
09/19 1,637 + 0,874 = 2,511 https://tinyurl.com/so69s9e
08/19 1,637 + 0,992 = 2,629 https://tinyurl.com/thmhje8
07/19 1,633 + 0,725 = 2,358 https://tinyurl.com/ugtpb96
06/19 1,686 + 0,493 = 2,179 https://tinyurl.com/shkyvsp
01/19 1,579 + 0,488 = 2,067 https://tinyurl.com/r287x3f
01/18 2,443 + 0,692 = 3,135 https://tinyurl.com/ts89z9p
01/17 3,602 + 1,206 = 4,808 https://tinyurl.com/rckfmr3
01/16 4,765 + 0,706 = 5,471 https://tinyurl.com/tdfdjar
01/15 3,106 + 0,648 = 3,754 https://tinyurl.com/rvlej9t

Ισοζύγιο Πληρωμών (3ετία 2017-2019)
          2017 /       2018 /      2019
06 -3.849,3 / -4.701,9 / -3.942,9
12 -3.406,2 / -5.232,2 / -2.572,4
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Κορονοϊός, Προβλέψεις επιπτώσεων

02/05/21 Εφικτό το 40%+ ("Κ")
29/10/20 ΥπΟικ: 10%+ η ύφεση
17/10/20 ΤτΕ: κοντά στο 9,4% η ύφεση
12/10/20 ΔΝΤ: -9,5% το 2020, 4,1% το 2021
03/10/20 HSBC: +7% το Q3, +1,4% το Q4, -8,2% το 2020
02/10/20 ΚΕΠΕ: -6,9% & -8,4% για Q3 & Q4, -7,7  -7,8% για 1o - 2ο 6μηνο
07/09/20 Γεραπετρίτης: ιδιο αφήγημα με Σταϊκούρα
07/09/20 Σταϊκούρας: μικρή πτώση το 1ο 6μηνο λόγω δυναμικής, ερχεται ισχυρή ανάπτυξη
06/09/20 ΤτΕ: ύφεση 7,5% στο βασικό σενάριο (5,8% πριν), αμετάβλητο το 9,4% στο αρνητικό
05/09/20 Γεωργιάδης (Liberal): ύφεση στο 8,6% για το 3ο 3μηνο, το εποχικό % εσόδων (ΙΝΣΕΤΕ)
04/09/20 Πατέλης: στο 8% η ύφεση
29/08/20 Σκυλακάκης: αρχές 2021 δυναμική ανάκαμψη, καλά πάει ο 08/20
27/08/20 Σταϊκούρας: 8% υφεση
21/08/20 Ρέτσος: αντι για 4-5 δις (06/20), 3-3,5 απο τουρισμό η νέα πρόβλεψη
20/08/20 Σταϊκούρας: επιμένω για ύφεση 8%, ο τουρισμός εντός προβλέψεων
18/08/20 Κομισιόν ΟΟΣΑ, ΤτΕ, ΥπΟικ (4,4-9,8) και η "πρόβλεψη" για -16% το 2ο 3μηνο
17/08/20 ΤτΕ - ΥπΟικ: δεν αλλάζουν τις προβλέψεις τους για ύφεση
15/08/20 ΥπΟικ: στο 10% η ύφεση (μετά την παταγώδη πτώση σε τουρισμό-εστίαση)
22/07/20 ΟΟΣΑ: 8-9,8% η ύφεση για το 2020
17/07/20 Πτώση 2,9% στον κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων το 1ο 3μηνο
16/04/20 Γρ Π/Υ της ΒτΕ: αρχική πρόβλεψη υφεσης 8,5-9,4%, υφεσης 13,7% στο 2ο
12/04/20 Σταϊκούρας: -5 εως -10% ύφεση
28/03/20 ΓΛ: 14-15 δις μείωση (8% ύφεση)
26/03/20 Σταϊκούρας: -1 εως -3% ύφεση
23/03/20 Morgan Stanley: -5,3% το 2020
20/03/20 ΤΤΕ, Ανάπτυξη κοντά στο 0% 
18/03/20 Σταϊκούρας: μηδενική ανάπτυξη το 2020
12/03/20 0,4-0,9% (Alpha Bank)
12/03/20 ΚΕΠΕ: 03,-0,7% το ήπιο, -0,7-0,9% το δυσμενές 

Αρθρογραφία

28/03/20 Oι 60 προτάσεις Σύριζα
28/03/20 ΕΡΓΑΝΗ: αίτηση για στήριξη απο 212.059 επιχειρήσεις με 321.860 εργαζόμενους
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Προγραμματικές θέσεις ΝΔ - σημείο εκκίνησης - Δεσμεύσεις 2020

Ελληνικό: ξεκίνημα πρόδρομων εργασιών Απρίλιο 2020 (Γεωργιάδης, Βουλή, 06/02)
Προσφυγικό: αποσυμφόρηση Καλοκαίρι 2020 (Μηταράκης)
Μετρό Θεσσαλονίκης: αρχές 2023 (επίσκεψη 06/02)
ΠΔΕ: απορρόφηση 70% εως 31/10
  1. Προεκλογικό πρόγραμμα
  2. Κοστολόγηση μέτρων (~6,6 δις), Ναυτεμπορική 08/07/19
  3. Κοστολόγηση μέτρων, ισοδύναμα (~2 δις), Καθημερινή 09/07/19
  4. Προγραμματικές δηλώσεις, 20/07/19
  5. Σύσταση και κατάργηση Γενικών Γραμματειών, ΠΔ 84/19, ΦΕΚ 123/Α/17-07-2019
  6. Aνάπτυξη πάνω απο 3% "βλέπει" ο ΣΕΒ για το 2020 (09/19)
  7. Εντος 4ετίας θα λυθεί το πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων
  8. «Τον Δεκέμβριο του 2020 θα δείτε μια διαφορετική αγορά εργασίας υπέρ του εργαζομένου»
  9. Κλείσιμο όλων των λιγνιτικών εως το 2028 (25/09/19, Bloombeg, ΓΣ/ΟΗΕ) 
  10. Π/Υ 2020
  11. Π/Υ 2020: Προβλέψεις εσόδων
    ΦΠΑ: + 475 (+2,6%) στα 18.276 εκατ. ευρώ
    Φόρος ΦΠ: +323 στα 11.415 εκατ. ευρώ
    Φόρος ΝΠ: -446 στα 4.017 εκατ. ευρώ
    Aσφ εισφορές: +593 (+4,3%) στα 14.459 εκατ. ευρώ
  12. Εκτιμήσεις για 2020
    α) Ηλεκτρονικές συναλλαγές: αύξηση κατα 6-7 δις (απο 37 στα 43), όφελος 550 εκατ
    β) Εισόδημα ΕΕ: αύξηση απο 3 στα 5 - 5,5 δις λόγω μείωσης φορ/γίας - αποσ εισφορών
    γ) Νομικά Πρόσωπα: αύξηση δηλούμενων κερδών κατα 10% (~1,5 δις)
    δ) Αυτοαπασχόληση: επέκταση (ελκυστικότερη σε σχέση με μισθωτή εργασία) παρα το ότι εχουμε διαχρονικά 2πλάσιο % απο την ΕΕ (30 vs 14)
    ε) Οικοδομή: αύξηση μεταβιβάσεων στις 100-120χ
  13. Εκτίμηση Κορκίδη για οριακή βελτίωση τζίρου Χριστουγέννων (3,5 δις το 2018): Καλύτερα από τα περσινά επίπεδα (3,5 δισ.) αλλά πολύ μακριά από τα 5,4 δισ. ευρώ του 2009 θα κινηθεί ο τζίρος των φετινών Χριστουγέννων, όπως δείχνουν τα στοιχεία που προκύπτουν από τις πρώτες μέρες εφαρμογής του εορταστικού ωραρίου για τα καταστήματα λιανικής. Πάτωσε η αγορά τελικά (Μαυρίδης, "Φ"), τα στοιχεία απο τα Επιμελητήρια
  14. ΕΝΦΙΑ & Ασφ εισφορές: μείωση απο 05/20 (δήλωση Σταϊκούρα)
  15. ΥπΟικ: Επιπλέον 0,5% στο ΑΕΠ λόγω ANFAs το 2020
  16. Στις καλένδες η αύξηση του κατώτατου γιατί ο Σύριζα τον αύξησε 11% (Σταϊκούρας, ΕΡΤ10)
  17. Οδικός χάρτης 2020 ανα υπουργείο
  18. ΠΔΕ: 70% των 6,75 δισ. ευρώ (σ.σ. 6 δισ. κοινοτικοί και 750 εκατ. ευρώ εθνικοί) θα πρέπει να έχουν απορροφηθεί έως τις 31 Οκτωβρίου 2020
  19. 50 δις επενδύσεων το επόμενο διάστημα (Βήμα, 18/02/20)
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Απολογιστικά 01/2015
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Απολογιστικά 1ου 6μήνου 2019
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Σύγκριση 01/15 - 06/19

➡️Ταμείο: -452 εκατ vs 37 δις
➡️Πρωτογενές έναντι στόχου: -3 δις vs +2 δις
➡️Θέσεις εργασίας: -150χ (2009-2014) vs + 600χ (2015-06/19), 46% πλήρους απασχόλησης
➡️Οφειλές Δημοσίου: -3,75 δις vs -2,18 δις

Στοιχεία
Ταμείο
01/15 https://tinyurl.com/wbm2dsa
Πρωτογενές
12/14 https://tinyurl.com/vdsggfv
06/19 https://tinyurl.com/yykdvkqm
Ληξιπρόθεσμα
01/15 https://tinyurl.com/rvlej9t
06/19 https://tinyurl.com/shkyvsp
10/19 https://tinyurl.com/tdozhb6 (2,46)
Θέσεις εργασίας
2001-2018 https://tinyurl.com/udf77nn
06/19 https://tinyurl.com/t6zxyma

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Φορολόγηση επιχειρήσεων - ελεύθερων επαγγελματιών

2019, Φορολογική επιβάρυνση σε ΕΕ - ΕΖ
Στην Ευρωζώνη, τα φορολογικά έσοδα αντιπροσωπεύουν το 41,6% του ΑΕΠ το 2019, ποσοστό αμετάβλητο σε σύγκριση με το 2018.
Σε σύγκριση με το 2018, ο λόγος φόρων ως προς το ΑΕΠ αυξήθηκε σε 12 χώρες-μέλη, με τη μεγαλύτερη αύξηση στην Κύπρο(από 33,5% το 2018 στο 35,6% το 2019), ενώ καταγράφηκε μείωση σε 13 χώρες-μέλη, κυρίως στο Βέλγιο(από 47,1% το 2018 στο 45,9% το 2019) και την Ελλάδα(στο 41,9% από 42,7% το 2018)

Μελέτη Tax Foundation 2008 - 2018

Μέσος ορος 31 χωρών της μελέτης: 19,8%
Ελλάδα: 27,6%

Στοιχεία ΑΑΔΕ
Από τις 255.018 επιχειρήσεις μόλις 91.745 εμφάνισαν κέρδη στην εφορία. Από το σύνολο των επιχειρήσεων 100.018 ήταν ζημιογόνες, ενώ 62.255 δήλωσαν μηδενικά κέρδη. Από την ανάλυση των στοιχείων προκύπτει ότι τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων έφθασαν τα 254,5 δισ. ευρώ. Ειδικότερα:
  1. ≤ 150.000 ευρώ δήλωσαν στην εφορία 82.831 επιχειρήσεις, οι οποίες πλήρωσαν φόρο ύψους 603 εκατ
  2. 150.000 - 300.000 ευρώ δήλωσαν στην εφορία 4.173 επιχειρήσεις, με τον φόρο να φθάνει τα 253,8 εκατ
  3. 300.000 - 900.000 ευρώ δήλωσαν στην εφορία 3.182 επιχειρήσεις και ο φόρος που κατέβαλαν ανήλθε στα 458 εκατ. ευρώ.
  4. > 900.000 και πάνω δήλωσαν στην εφορία 1.559 επιχειρήσεις πληρώνοντας 2,55 δισ. ευρώ.
Ουσιαστικά, το 0,6% του συνόλου των επιχειρήσεων πλήρωσε το 65,5% του συνολικού φόρου.

Δηλώσεις Ελ Επαγγελματιών 2018
Το 58% δηλώνει εισοδήματα έως 5.000 ευρώ, το 74,8% δήλωσε εισόδημα έως 10.000 και εισόδημα μέχρι 20.000 ευρώ δήλωσε το 88,93%

Φορολόγηση προς ΑΕΠ

Φορολογική επιβάρυνση χωρών ΟΟΣΑ για το 2018
μ.ο 34,3%
19 χώρες ΕΕ > μ.ο
Ελλάδα 38,7%, 11η θέση (~μ.ο ΕΕ)

Φορολόγηση ΦΠ, 2017
 Όπως προκύπτει από την επεξεργασία των στοιχείων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων έτους 2017 για 9 εκ περίπου φορολογούμενους που πλήρωσαν συνολικά 8,3 δις. εκ ΕΥΡΩ φόρους αντιστοιχούν:
  1.  ≤ 10.000: λίγο περισσότεροι από 6 εκ πολίτες πλήρωσαν στην εφορία 561,5 εκ
  2.  10.000 - 20.000: 2.078.750 φορολογούμενοι, πλήρωσαν φόρο 2,75 δισ. ποσό που αποτελεί το 33% του συνολικού φόρου
  3.  20.000 - 30.000: 504.327 φορολογούμενοι, πλήρωσαν  1,75 δις ποσό που αντιστοιχεί περίπου στο 21% του συνολικού φόρου
  4.  30.000 - 50.000: 172.839 φορολογούμενοι και πλήρωσαν 1,33 δις ποσό που αποτελεί το 16% του όλου φόρου των προσώπων.
  5. 50.000 - 100.000: 5Ι.923 φορολογούμενοι και πλήρωσαν 956 εκ 
  6. > 100.000: 14.679 και πλήρωσαν φόρο 966 εκ .
Δηλωθέντα κέρδη επιχειρήσεων - αυτοαπασχολούμενων 2018
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα κατά τη διάρκεια του 2018, ανήλθαν στα 3,3 δισ. ευρώ και είναι μειωμένα για 3η διαδοχική χρονιά σε χαμηλό δεκαετίας. Το έτος καμπής ήταν το 2016. Με την ενεργοποίηση του νόμου Κατρούγκαλου και τη σύνδεση των ασφαλιστικών εισφορών με το δηλωθέν εισόδημα, η συνολική επιβάρυνση έφτασε ακόμη και πάνω από το 60% για τους αυτοαπασχολουμένους. Η ζημία για το δημόσιο συμφέρον αποτυπώθηκε άμεσα. Τα δηλωθέντα εισοδήματα του 2016 μειώθηκαν από τα 4,67 δις. ευρώ που ήταν το 2015, στα 3,895 δισ. ευρώ, ενώ το 2017 καταγράφηκε και νέα μείωση στα 3,44 δισ. ευρώ. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι και το 2018 καταγράφηκε νέα –έστω και μικρότερη– μείωση στα 3,3 δισ. ευρώ. Δεδομένου ότι εισοδήματα από επιχειρηματική δραστηριότητα δηλώνουν περισσότεροι από 600.000 φορολογούμενοι, είναι εμφανής η «προσπάθεια» το ατομικό δηλωθέν εισόδημα να μην ξεπερνά τις 7.000-8.000 ευρώ τον χρόνο που είναι και το ελάχιστο επίπεδο επιβολής των ασφαλιστικών εισφορών.

Στατιστικά φορολόγησης ΝΠ 2017 (υποβολή 2018)
Φορολογητέα κέρδη ύψους 13,36 δισ. ευρώ δήλωσαν το 2018 (κέρδη 2017) στην εφορία 255.018 επιχειρήσεις και πλήρωσαν φόρους ύψους 3,89 δισ. ευρώ. Ωστόσο, από το σύνολο των επιχειρήσεων 100.018 ήταν ζημιογόνες, ενώ 62.255 δήλωσαν μηδενικά κέρδη. Επί της ουσίας οι υπόλοιπες 91.745 επωμίστηκαν τους φόρους ύψους 3,89 δισ. ευρώ ή διαφορετικά κάθε μία επιχείρηση πλήρωσε 42.500 ευρώ στην εφορία.
  1. Φορολογητέα κέρδη έως 150.000 ευρώ δήλωσαν στην εφορία 82.831 επιχειρήσεις  οι οποίες πλήρωσαν φόρο ύψους 603 εκατ. ευρώ.
  2. Από 150.000 έως 300.000 ευρώ δήλωσαν στην εφορία 4.173 επιχειρήσεις με το φόρο να φθάνει στα 253,8 εκατ. ευρώ
  3. Από 300.000 έως 900.000 ευρώ δήλωσαν στην εφορία 3.182 επιχειρήσεις και ο φόρος που κατέβαλαν ανήλθε στα 458 εκατ. ευρώ
  4. Φορολογητέα κέρδη από 900.000 και πάνω δήλωσαν στην εφορία 1.559 επιχειρήσεις  πληρώνοντας 2,55 δισ. ευρώ. Ουσιαστικά  το 0,6% του συνόλου των επιχειρήσεων πλήρωσε το 65,5% του συνολικού φόρου.
Η έρευνα του (ΚΕΦΙΜ) για την "Ημέρα Φορολογικής Ελευθερίας"

ΕΕ 2002 - 2017: Πραγματική φορολόγηση ως προς ΑΕΠ

Total revenue from taxes and social contributions (as % of GDP) (σελ 4)

                2002  2007 2012 2015 2016  2017
EU           38.5   39.1  39.5  39.7  39.9   40.2
Euro area 39.6   40.0  40.7  41.2  41.2   41.4
Greece     34.6   33.5  38.8  39.8  41.9   41.8

Ανάλυση ανα κατηγορία για το 2017, στοιχεία Eurostat

Η Ελλάδα το 2017 ως προς ΕΖ
  • 8η θέση με 41,8% του ΑΕΠ στο σύνολο των εσόδων από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές, με ελαφρά μείωση έναντι του 2016 και ελάχιστα πάνω από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης (41,4%),
  • 5η θέση με 17,3% του ΑΕΠ στους φόρους επί της παραγωγής και των εισαγωγών έναντι 13,6% της ΕΕ
  • 11η θέση στον ΦΠΑ με 8,1% του ΑΕΠ έναντι 7,1% στην ΕΕ
  • 19η θέση στους φόρους από εισόδημα, περιουσία κ.α με 10% του ΑΕΠ έναντι 13,1% στην ΕΕ
  • 19η θέση με 6,2% του ΑΕΠ στους φόρους από εισόδημα φυσικών προσώπων και νοικοκυριών
  • 24η θέση στους φόρους από εισόδημα και κέρδη των επιχειρήσεων, με 1,9% του ΑΕΠ έναντι 2,7% σε ΕΕ και ΕΖ
  • 8η θέση σε καθαρές ασφαλιστικές εισφορές, με 14,4% του ΑΕΠ έναντι 13,3% σε ΕΕ και 15,2% σε ΕΖ.
Έχει χλευαστεί η "ετερόδοξη" δήλωση ότι η αύξηση των μισθών οδηγεί σε ανάπτυξη ενώ τελικά θα έπρεπε να ισχύει η ορθοδοξία ότι η αύξηση των μισθών θα ακολουθήσει την ανάπτυξη, θέση που ακόμη και αν επιβεβαιώνεται δεν επεξηγεί την αιτία της στασιμότητας ή/και μείωσης της αγοραστικής δύναμης των μισθών ακόμη και σε συνθήκες οικονομικής μεγέθυνσης. Η αγοραστική δύναμη του πραγματικού μισθού παραμένει στα επίπεδα του 1978 στις ΗΠΑ. Για περισσότερες σύντομες λεπτομέρειες[1] και για περισσότερα στατιστικά. [2]
Όλη αυτή η συζήτηση μου θύμισε μία άλλη "ορθόδοξη" πεποίθηση ότι τα μειωμένα επιτόκια μπορούν να πυροδοτήσουν τη μεγέθυνση του ονομαστικού ΑΕΠ. Μία έρευνα απέδειξε τα περί του αντιθέτου, ότι η αύξηση των επιτοκίων οδηγεί σε ανάκαμψη. [3] Η έρευνα αυτή αφορά την Γερμανία, Ιαπωνία, ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο με στοιχεία των τελευταίων 40-50 ετών όπου είναι διαθέσιμα και φέρει την υπογραφή του Richard Werner, την ορολογία του οποίου περί QE έχουν υιοθετήσει οι πάντες, πολιτικοί, ακαδημαϊκοί, τραπεζίτες, δημοσιογράφοι, δημοσιολόγοι με ελάχιστους από αυτούς να έχουν μπει στον κόπο να διαβάσουν τί εννοείται με το QE.
Ναι. λοιπόν, είναι αληθές ότι αυξήσεις των μισθών θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε οικονομική μεγέθυνση.
Links
Real Wage Trends, 1979 to 2018 (Congressional Reasearch Servise)
--------------------------------------------------------------------------------------------------
ΕΝΦΙΑ

06/08/20 Η μεταφορά του ΕΝΦΙΑ στους ΟΤΑ στις προτάσεις Πισσαρίδη
Αρχικά θα πρέπει ο φόρος να εισπράττεται από τους Δήμους. Εν συνεχεία θα πρέπει να καταργηθεί η επιβάρυνση που υφίσταται για τις πολύ μεγάλες περιουσίες. Τέλος, θα πρέπει να υπάρχει ένας μηχανισμός διαρκούς αναθεώρησης της φορολογικής βάσης

06/08/19 Επιβεβαίωση σχετικά με την μεταφορά ΕΝΦΙΑ στους Δήμους
Ο κ. Γεραπετρίτης ενημέρωσε μάλιστα την εθνική αντιπροσωπεία ότι αυτή είναι η πρώτη φάση αυτού του εκσυγχρονσμού και θα ακολουθήσει μια δεύτερη φάση που θα έχει να κάνει κυρίως με την αναδιάρθρωση των θεσμών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της Αποκέντρωσης.
Θα είναι ένα σχέδιο μεταρρυθμιστικό που θα αποδίδει μείζονες αρμοδιότητες στους ΟΤΑ και αυτοτελείς πόρους.

03/08/19 Eίσπραξη του ΕΝΦΙΑ από τους δήμους
Για το 2021 προγραμματίζεται η ολοκλήρωση της υλοποίησης της αλλαγής του ΕΝΦΙΑ σε δημοτικό "Ανταποδοτικό Τέλος".
Το έσοδο αυτό θα αποτελέσει "ανταποδοτικό τέλος" των ΟΤΑ α' βαθμού και θα αντικαταστήσει την έως ώρα τακτική χρηματοδότησή τους από το κράτος. Όποιο χρηματοδοτικό κενό, μάλιστα, προκύψει στα οικονομικά των δήμων από τη μεταρρύθμιση αυτή, θα καλυφθεί από τον κρατικό Προϋπολογισμό.
  • Δήμοι με υψηλό ΕΝΦΙΑ: μείωση ή/και καλύτερες υπηρεσίες
  • Δήμοι με χαμηλό ΕΝΦΙΑ: επιχορήγηση απο Κράτος
  • Bottom line: δήμοι 2 ταχυτήτων, επιβάρυνση Π/Υ
Στατιστικά 5.880.616 ιδιοκτητών που πλήρωσαν το 2018 ΕΝΦΙΑ:
  • Οι 3.488.820 ή το 59,3% του συνόλου, έχουν περιουσία αντικειμενικής αξίας έως 60.000 ευρώ.
  • Οι 4.539.139 ή το 77,2% των ιδιοκτητών έχουν ακίνητη περιουσία αξίας έως 100.000 ευρώ.
  • Οι 5.127.750 ιδιοκτήτες ή το 87,2% του συνόλου, έχουν ακίνητη περιουσία αξίας έως 150.000 ευρώ.
  • Οι 5.408.827 ιδιοκτήτες ή το 92% του συνόλου, έχουν ακίνητη περιουσία αξίας έως 200.000 ευρώ.
  • Οι 5.802.217 ιδιοκτήτες ή το 98,7% του συνόλου, έχουν ακίνητη περιουσία αξίας έως 500.000 ευρώ.
  • Οι 5.865.910 ιδιοκτήτες ή το 99,7% του συνόλου, έχουν ακίνητη περιουσία αξίας έως  1.000.000 ευρώ.
  • Μόλις 14.706 ιδιοκτήτες ή το 0,3% έχουν ακίνητη περιουσία αξίας άνω του 1.000.000 ευρώ.
  • Λιγότεροι από 80.000 ιδιοκτήτες, έχουν ακίνητη περιουσία, αξίας άνω των 500.000 ευρώ.
Πρόταση 2019 ΣΥΡΙΖΑ: 325, Πρόταση 2019 ΝΔ: 545, διαφορά 220
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Επανακρατικοποιήσεις & επαναδημοτικοποιήσεις στην Ευρώπη

Νορβηγία (2020): επαναδημοτικοποίηση διαχείρισης απορριμμάτων
Παρίσι (2013), Βρετανία (2020), Βερολίνο (2013): επαναδημοτικοποίηση ύδρευσης
Βρετανία, 2020: κρατικοποίηση σιδηροδρόμων Β. Αγγλίας
Γερμανία, 2019: 284 περιπτώσεις επανάκτησης Ηλεκτρικής Ενέργειας απο το 2000
Γαλλία, Γερμανία, Βρετανία & ΗΠΑ για υδρευση (Ναυτεμπορική, 2016)
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Επενδύσεις

25/02/20 3 δις εξαγορών-συγχωνεύσεων το 1ο δίμηνο εναντι 4,3 το 2019 - 3,6 το 2018
Ηδη στο πρώτο δίμηνο του έτους έχουν υπογραφεί δεσμευτικές συμφωνίες ή έχουν δρομολογηθεί deals ύψους άνω των 3 δισ. ευρώ, χωρίς να συνυπολογίζεται το φετινό πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων (εκτίμηση εσόδων 1,5 δισ.), όταν στο σύνολο του 2019 η αξία εξαγορών και συγχωνεύσεων ανήλθε σε 4,3 δισ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι το 2019 ήταν η καλύτερη χρονιά της τελευταίας δεκαετίας για τις ελληνικές επιχειρήσεις, καθώς προσέλκυσαν κεφάλαια 12 δισ. ευρώ, εκ των οποίων όμως τα 5 δισ. αφορούν σε εκδόσεις εταιρικών ομολόγων, έναντι μόλις 5 δισ. το 2018. Η καθαρή αξία εξαγορών και συγχωνεύσεων ανήλθε στα 4,3 δισ. ευρώ έναντι 3,6 δισ. το 2018 ενώ τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις ανήλθαν στο 1,2 δισ. ευρώ έναντι στόχου 2,5 δισ., λόγω της μετάθεσης πώλησης του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Ταμείο Ανάκαμψης

Τα χρονοδιάγραμμα προετοιμασίας και υποβολής του Πλάνου Ανάκαμψης έχουν ως εξής: Κατάθεση προσχεδίου: 15/11/20. Δημόσια διαβούλευση: 25/11-31/12/20. Αναλυτική αξιολόγηση έργων και προγραμμάτων & διαβούλευση με Ευρωπαϊκή Επιτροπή: 1/11/20-15/1/21. Παρουσίαση στο Κοινοβούλιο: Ιανουάριος 2021. Κατάθεση Σχεδίου: Φεβρουάριος 2021

Το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας αναμένεται να υποβληθεί στα Ευρωπαϊκά Όργανα στο πρώτο τρίμηνο του 2021 και να εγκριθεί στο αμέσως επόμενο τρίμηνο, κατά τη διάρκεια του οποίου είναι πιθανό να υπάρξει η πρώτη εκταμίευση (προκαταβολή) για τον Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (Recovery and Resilience Facility), ενώ είναι πιθανό να υπάρξει εντός του 2021 και μια ακόμα εκταμίευση, αφού αυτές είναι εξαμηνιαίες (σελ 55)

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοινωσε την σύσταση πενταμελούς Επιτροπής που θα αναλάβει τον συντονιστικό ρόλο, ενώ θα δημιουργηθούν και πέντε ομάδες εργασίας, ώστε στις 15 Οκτωβρίου, το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης να έχει πάει στην Βουλή

20/07/20 Καρακούσης για σχέδιο Πισσαρίδη
Ωστόσο, η πρώτη εκδοχή του σχεδίου που παρουσιάστηκε από τους επιφανείς καθηγητές και υποστηρίχθηκε από τον Πρωθυπουργό απέχει σχεδόν προκλητικά από τους διακηρυγμένους στόχους και σκοπούς της διάσωσης αρχικώς της οικονομίας και της ταχείας ανάκαμψης στη συνέχεια.
Οσοι λοιπόν έχουν επιχειρήσει να προσεγγίσουν τη συλλογιστική του σχεδίου της Επιτροπής Πισσαρίδη αισθάνονται την ιδεολογικοπολιτική μονομέρειά της, η οποία είναι εμφανώς ξεπερασμένη από την έκταση και το βάρος των συνεπειών της υγειονομικής κρίσης.
Στην παρούσα φάση προφανέστατα οι αμιγώς φιλελεύθερες προσεγγίσεις είναι αν μη τι άλλο ανεπαρκείς και δεν μπορούν να δώσουν αποτελεσματικές απαντήσεις
Αλλά πέραν αυτού και τα προτεινόμενα μέτρα φαντάζουν γενικόλογα και ορισμένα μπορούν να χαρακτηριστούν σχεδόν παιδαριώδη. Συνοπτική παρουσίαση της έκθεσης