Η (διεθνώς και διαχρονικά) επιτυχής αντιμετώπιση μιας πανδημίας συνοψίζεται σε 4 λέξεις: Find, Test, Trace, Isolate.
Οκτώ μήνες μετά το ξέσπασμα της στην Ελλάδα, ξέρουμε πλέον ότι η Κ/Β Μητσοτάκη έχει αποτύχει και στα 4, ενω μπορούμε να πιθανολογίσουμε βάσιμα τους 2 λόγους που οδηγήθηκε σε αυτό το αποτέλεσμα: α) λόγω πολιτικών (aka ιδεοληπτικών) επιλογών & β) λόγω ανικανότητας
- Find: πέρα από την λεγόμενη "τυχαία διασπορά στην κοινότητα", προνομιακό πεδίο εξάπλωσης της όποιας πανδημικής νόσου είναι οι κλειστές δομές (γηροκομεία, φυλακές, camps προσφύγων/μεταναστών), οι μαζικοί χώροι εργασίας (εργοστάσια), συγκεκριμένες εργασιακές ομάδες (ΣΑ, υγειονομικό προσωπικό) και η εισαγωγή του ιού μέσω φορέων από το εξωτερικό. Και στους 4 τομείς είχαμε/έχουμε πολλαπλές εστίες με επίσης πολλαπλά κρούσματα οχι τόσο στην 1η φάση (όταν το ολικό lockdown με 1-2 100άδες επιβεβαιωμένα κρούσματα απέτρεψε την διασπορά) όσο αργότερα, την "εποχή της χαλάρωσης" (Ιούνιος-Σεπτέμβριος) και την εποχή της έξαρσης (Οκτώβριος-σήμερα). Ενδεικτικά αναφέρονται 9 γηροκομεία με αρχικά κρούσματα από τον Αύγουστο και μετά, τα εποχιακά εργοστάσια μεταποίησης τροφίμων σε Χαλκιδική, Πέλλα, τα συνεχή κρούσματα στην ΕΛΑΣ και το υγειονομικό προσωπικό (με αποτέλεσμα να κλείνουν περιοδικά ολόκληρα τμήματα & κλινικές), η έξαρση στους τουριστικούς προορισμούς (που μεταδόθηκε με υστέρηση στα αστικά κέντρα) και την τρομακτική εξάπλωση στην Β Ελλάδα λόγω και των εποχικών εργατών γής από τα Βαλκάνια.
- Test: ήδη απο τα μέσα Μαρτίου υπήρξαν γραπτές προτάσεις σχετικά με την αναγκαιότητα μαζικών & "επιθετικών" ελέγχων για τον έλεγχο της διασποράς (βλ επιστολή & προτάσεις 9 επιστημόνων (μεταξύ των οποίων Δερμιτζάκης, Μαγιορκίνης), ΕΚΕΑ, 3 ΑΕΙ). Η Κ/Β απλά αδιαφόρησε, καρατόμησε την διοίκηση του ΕΚΕΑ, έβαλε ως νέο διοικητή κομματικό στέλεχος με κακουργηματική δίωξη από την εποχή που ήταν Δήμαρχος το 2018 και εβγαλε ΠΝΠ ανάθεσης των tests (και) στον ΙΤΑποτέλεσμα: παρα τις, απο του βήματος της Βουλής στις 12/11 διαβεβαιώσεις του κ. Μητσοτάκη ότι βρισκόμαστε " περίπου στον ευρωπαϊκό μέσο όρο", η Ελλάδα βρίσκεται στο 59% το Ευρωπαϊκού μ.ο (στοιχεία worldometer, 17/11/20), με ότι αυτό σημαίνει στην αποτύπωση της πραγματικής κατάστασης και της αντίστοιχης έγκαιρης λήψης (προληπτικών ή κατασταλτικών) μέτρων.
- Trace: Σύμφωνα με το CDC (Centers for Disease Control and Prevention) των ΗΠΑ, απαιτούνται από 15 έως 30 ιχνηλάτες ανά 100.000 πληθυσμού, ανάλογα με τη φάση της επιδημίας (1,5-3,0 χιλιάδες για Ελλάδα). Στο Κέντρο Ιχνηλάτησης της ΓΓΠΠ εργάζονται ~190 άτομα, μόλις πρόσφατα προκηρύχθηκαν επιπλέον 200 θέσεις
- Isolate: είναι πιθανότας ή πλέον κρίσιμη (& βασική) παράμετρος στην ελάττωση της διασποράς ωστε να αποφορτίζεται κατα το δυνατόν το ΕΣΥ. Προϋποθέτει Α βάθμια Υγεία & εκτεταμένο δίκτυο "στήριξης στο σπίτι" (υγειονομικής & επιβίωσης)
Οι πολιτικές επιλογές της Κ/Β μπορούν κωδικοποιηθούν ως εξής:
- μη (πραγματική & ουσιαστική) ενίσχυση ΕΣΥ
- ανάθεση, με λεόντειες συμβάσεις, έργου στον ΙΤ
- συνεχή σκάνδαλα προμήθειας εξοπλισμού/υπηρεσιών (η κρίση ως ευκαιρία...)
- αδιαφορία για ευάλωτες ομάδες
- επίρριψη ευθυνών / στοχοποίηση ομάδων (αρχικά οι πρόσφυγες, μετά οι νέοι, εσχάτως η αριστερά)
- Υπ Υγείας: πρώην επαγγελματίας αθλητής, τυπικό "παιδί" κομματικού σωλήνα
- Διοικητής ΕΟΔΥ: εγχώριο "celebrity" με σπουδές PR
- Διοικητής ΕΚΕΑ: κομματικό στέλεχος, υπόδικος κακουργηματικής δίωξης
- Διοικητές Νοσ/μείων-ΥΠΕ: αποτυχόντες πολιτευτές κατα κανόνα άσχετοι προς το αντικείμενο
Συμπέρασμα: η τραγωδία (υγειονομική, κοινωνική & οικονομική) που ήδη βιώνουμε δεν οφείλεται -αποκλειστικά & μόνο- σε κάποια force majeure (& στην ανευθυνότητα των πολιτών...) όπως είναι το K/Β narrative, οι (πολιτικές & ποινικές) ευθύνες είναι συγκεκριμένες & βαριές. Το εάν, πότε (και πώς) θα αποδοθούν είναι ένα ερώτημα που, κρίνοντας από την έως τώρα πρακτική στην χώρα, πολύ φοβούμαι πως θα μείνει (και αυτό) αναπάντητο
(το κείμενο δημοσιεύθηκε αρχικά στο realpolitik.gr, στις 18/11/20)